Eerste kliniekbezoeken! - Reisverslag uit Rustenburg, Zuid-Afrika van Mariëlle Lunenburg - WaarBenJij.nu Eerste kliniekbezoeken! - Reisverslag uit Rustenburg, Zuid-Afrika van Mariëlle Lunenburg - WaarBenJij.nu

Eerste kliniekbezoeken!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

10 Februari 2009 | Zuid-Afrika, Rustenburg

Tring tring..... de wekker gaat, het is 05.50 uur Afrikaanse tijd. De grote dag is aangebroken, na gister een meeting te hebben gehad met onze supervisors over ons onderzoek, stond vandaag een bezoek aan drie aidsklinieken op het programma.
Gisteren hebben we de supervisors verteld welke onderwerpen we willen onderzoeken. Meteen daarna hebben ze ons een rondleiding gegeven op Tapologo. De hospice maakte vooral op Maaike en mij een enorme indruk. Op dit moment liggen daar 17 patienten te wachten op de dood. Een gebouw waar al 700 mensen hen voor zijn gegaan om uiteindelijk een paar honderd meter verderop te worden begraven in de graveyard. Vandaag hebben we op drie klinieken bezocht. De klinieken maakten eveneens een grote indruk:


Met een misselijk en zenuwachtig gevoel sta ik op. Gelukkig kan ik mijn yoghurt met muesli wel naar binnen krijgen. Ook linda en maaike lijken behoorlijk gespannen. Nadat we Nthabi opgehaald hebbeen op het Tapologo centrum (hoofdcentrum wat 9 klinieken onder zich heeft net buiten rustenburg) vertrekken we richting de eerste kliniek. De kliniek ligt in een klein dorpje genaamd Biotekeng. Vanaf een autoweg rijden we een zandweg in, waar een klein bruin jongetje op blote voeten onze auto vooruit rent. Vervolgens na een paar gravelwegen zien we een keet oftewel de eerste kliniek staan. Meer dan 90 mensen; oud, jong, man, vrouw maar bijna allen besmet met het HIV virus wachten op de dokter die al deze patienten alleen onder zijn hoede heeft. Wel heeft hij assistentie van 1 assistent dokter en van 2 verpleegkundigen. 1 van onze supervisors genaamd Basetsana is ook aanwezig en ze lijkt verheugd dat wij op bezoek komen. Ze vertelt de mensen dat wij even meekijken en vertelt de dokter dat wij onderzoek komen doen. De mensen kijken angstig uit hun ogen en bekijken ons van top tot teen. Ik kan me voorstellen dat het een enorme indruk op ze heeft; 3 van die witte bleekscheten die ineens alles mee willen volgen. We mogen bij de dokter in het kamertje gaan zitten en aanschouwen hoe hij om de beurt de patienten binnen laat. Als eerste zien we een vrouw van 43 met kanker in haar benen. De huid op haar benen bevat zwarte vlekken. De kanker is het gevolg van de HIV besmetting. Vervolgens zien we een meisje van 24, ze lijkt wel 13. De dokter vertelt ons dat ze behandeld wordt voor tbc. "you got a baby last november, how is the baby? is it ok?" "No, my baby is dead." Ik voel me behoorlijk klote en het zweet breekt me uit. De jonge vrouw tegenover me is evenoud maar staat er anders voor dan ikzelf. Daarna komt een mam binnen van rond de 36 ook hij heeft tbc maar uit het slijm uit zijn mond en longen blijkt dat hij geen tbc heeft. Ik ben geen dokter maar zelfs ik kan zien dat deze man doodziek is. Wanneer het slijm negatief is, wordt hij niet behandeld voor tbc, dat is de politiek in Zuid Afrika. Gelukkig stuurt de dokter hem toch door naar het ziekenhuis om een foto te maken. De tweede kliniek die we bezoeken ontmoeten we Joseph. Hij is de supervisor van Khanana. Khanana kenmerkt zich door veel vrouwen, zwangere vrouwen en kinderen. Wellicht is dat een goede site voor mij om onderzoek te doen. De derde site ligt naast het huis van Basetsana onze supervisor. Het gebouw waarin de kliniek zich bevindt, is van haar. Die vrouw (een big mama) is niet alleen big, ze heeft ook een enorm big hart! We voelen ons ongemakkelijk en hebben het idee dat we iets moeten doen. We laten onze handjes dan ook direcht wapperen en en verrichten vrijwilligerswerk. Linda heeft met haar verpleegkundige achtergrond ondersteund met het opnemen van temperatuur, bloeddruk, pols, ademhaling etc.... En Maaike en ik hebben administratief werk verricht. Het viel ons meteen op dat hierin ook zeker verbetering aangebracht kan worden. We troffen veel administratieve fouten aan en alles werd nog met de hand opgeschreven. Geen computers en geen kopieerapparaten..... Hier lijkt het gevecht tegen de open kraan die HIV heet, echt een enorme vloedgolf....

  • 10 Februari 2009 - 14:28

    Esther:

    Hee meid,

    Wow indrukwekkend wat je allemaal meemaakt.
    Ik ben er helemaal stil van!
    Gaat verder alles goed met je?
    Hier vechten we nog steeds met de onderzoeksvragen en het is een partij rotweer :(!

    x
    es

  • 10 Februari 2009 - 16:22

    Noortje:

    He chica,

    So, das niet niks! Blijf relativeren en wie weet draag je met je onderzoek toch een klein beetje bij aan verbetering van het een en ander...

    Lfs

  • 10 Februari 2009 - 17:04

    Martie:

    Wat een verhaal!
    Wat jullie daar in een dag hebben gezien maken hier veel mensen in hun hele leven nog niet mee.
    Met alles wat jullie daar doen leggen jullie steentjes in de rivier. Jullie beinvloeden het leven van deze mensen op een positieve manier.
    Pas ook een beetje op elkaar en maak ook plezier.
    Jullie zijn super!

  • 10 Februari 2009 - 19:43

    Kristel:

    Heej meis,
    Zoals je het vertelt heb ik het gevoel alsof ik er zelf bij ben... Heel indrukwekkend..! Ook al lijkt het misschien een druppel op een gloeiende plaat: wat jullie ook gaan doen, het zal zeker worden gewaardeerd!

    Veel liefs,
    Kris

  • 11 Februari 2009 - 06:01

    Froukje:

    Heej dame!

    Heftige dingen zeg! Hou je taai! We leven hier met jullie mee!

    xxx Froukje


  • 11 Februari 2009 - 11:49

    Els:

    Confronterend zeg! Poeh.. lijkt me heel lastig om dat allemaal van zo dichtbij te zien.

    Mooi geschreven hoor!
    Hier gaat alles zn gangetje al hebben we sinds de winterstop nog steeds geen wedstrijd gespeeld. Wie weet zaterdag wel.
    Ik ben ook net begonnen met mn stage en onderzoek, is wat minder heftig dan die van jou, maar wel heel leuk. Heb allemaal leuke sportieve collega's.
    xxx

  • 11 Februari 2009 - 13:09

    Teur:

    Nou marie als ik het zow lees krijg in er al een benauwd gevoel van. tjonge jonge geloof wel dat dat een indruk achter laat zeg.
    Take care!
    Kussie

  • 11 Februari 2009 - 18:29

    Drievertje...:

    Hey Marie,

    Ik noem me voor het gemak maar even drievertje (zoals jij mij vandaag ook noemde op msn).Leuk trouwens dat ik je vandaag even via msn heb gesproken.Ik ga me meteen aanmelden op je site, dan blijf ik op de hoogte van al je spannende verhalen!! veel succes daar!

    Liefs linda

  • 13 Februari 2009 - 11:08

    Harrie En Ans:

    Hoi Marielle,
    wat maak je toch veel mee daar in Afrika, natuurlijk wel wat verwacht maar in het echt is dat wat anders!
    We blijven je volgen op de site en lopen ook even bij je thuis binnen om nog wat extra,s te horen.
    groetjesssss
    ome Harrie en tante Ans

  • 14 Februari 2009 - 09:01

    Karin:

    hallo marielle
    ik las dit bericht
    en ik dacht da moet zeker wel een schok zijn om mensen zo te zien.
    gaat het verder met je goed?
    nog veel sucses met je onderzoek

  • 14 Februari 2009 - 10:06

    èrika:

    hallo Marielle,
    hoe got het?
    als ik je verhalen lees beginnen mijn handen e kriebelen,vooral bij big mama.dat je zoveel voor deze mensen kan beteken.pas goed op jezelf,het zal een levenswijze ervaring voor jou zijn.groetjes henrij erika en de keinder.

  • 15 Februari 2009 - 10:33

    Tante Annelies:

    gaat het goed met je hier gaat het ze gangetje zorg goed voor jezelf laat gauw weer iets van me horen

  • 16 Februari 2009 - 11:20

    Lieke:

    Hee Mari!

    Ik heb de site gevonden duurde even!! en heb net even alles doorgelezen want ik ben toch erg benieuwd wat jij daar allemaal mee maakt!! Het klinkt nu al behoorlijk heftig en indrukwekkend.. Heel veel succes en ik hou de site goed in de gaten!!

    Lfs Lieke

  • 16 Februari 2009 - 13:04

    Wilbert:

    Zo, je maakt wat mee daar. Gelukkig kun je de mensen daar een beetje helpen met je eigen kunnen. Ga zo door!

  • 16 Februari 2009 - 18:19

    Tante Anny:

    Hoi Marielle, hier een berichtje uit Heeswijk.
    Ik heb je verslag gelezen en ik vind je enorm tof om je hiervoor in te zetten.
    Ik hoop dat het succes opleverd en wens jullie samen alle sterkte toe maar denk wel aan jezelf!

  • 17 Maart 2009 - 17:58

    Annelies:

    he marielle alles goed vandaag weer mooi weer morgen ga ik weer werken twee uurtjes om mee te beginnen zal wel weer wennen zjnn nou de groetjes van ons allemaal houde wenne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Jep, het gaat er van komen een trip naar het zuiden voor 4,5 maand om daar onderzoek te gaan doen naar culturele en contextuele factoren rondom aidsinterventies!

Actief sinds 03 Jan. 2009
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 12007

Voorgaande reizen:

30 Januari 2009 - 15 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: