Eerste paar dagen - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Mariëlle Lunenburg - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Mariëlle Lunenburg - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

03 Februari 2009 | Nederland, Utrecht

Jep hier dan het eerste berichie vanuit zuid-afrikaanse bodem. Tis lekker weer hier rond de 28 graden en alles gaat tot nu toe prima. We zijn al redelijk geacclimatiseerd. Links rijden gaat ook steeds beter. Vandaag hebben we een nieuw appartement geregeld en vanaf morgen verlaten we de nicht van de vader van linda om ons eigen stekkie in te gaan richten. Een appartementje met zwembad en beveiliging in een blanke villawijk. Tis hier allemaal een beetje bizar. De democratie is 12 jaar geleden ingevoerd maar overal waar je loopt of rijdt merk je dat de appartheid er nog steeds is. Elk blank gezin heeft een zwarte huishoudster of tuinman en de blanken hier praten niet echt respectvol over hun zwarte medemens; zwarten hebben geen beschaving, geen normen en waarden, pikken alles in etc.... Mijn lichte huidskleur heeft mij al meerdere malen plaatsvervangende schaamte opgeleverd. Wij (drie verzorgde blanke meiden) worden door alle blanken prima geholpen. Wat hebben wij toch geluk, alhoewel ik me afvraag of het werkelijk geluk is. Verder gaan we volgende week pas een aidssite bezoeken. We hebben deze week nog om alles goed te regelen en te wennen. Ik vind het wel prachtig om te zien hoe het centrum er hier uit ziet, een krioelende zwarte menigte, auto's volgeladen, een zwarte moeder met een kindje op haar rug ingebonden in een vieze handdoek, een vrouw die haar spullen op haar hoofd draagt enzo.... Ik kan nu geen lang verhaal typen maar dan weten jullie in ieder geval dat alles goed gaat! Don't worry......

  • 03 Februari 2009 - 15:19

    Lieke A:

    YES, ik ben de 1e!!!
    Leuk om iets van je te lezen. Het klinkt allemaal nog erg relaxed! Gelukkig, dan kan je met een goed begin op weg!
    Heel veel succes en plezier en ik volg je op de voet natuurlijk...

    Dikke kusssss

  • 03 Februari 2009 - 16:45

    Kristel:

    Heej meis,
    Goed om te weten dat je veilig bent aangekomen! Ben erg benieuwd naar alle verhalen die nog komen gaan. Ik ga ze zeker volgen!
    Liefs Kris

  • 03 Februari 2009 - 18:17

    Marissa:

    Ha meisje,

    Jullie zijn er. Het avontuur is begonnen!
    Deze week even wennen en dan aan de slag hè ;-)

    Ik hou je via je site in de gaten!

    Veel liefs Maris

  • 03 Februari 2009 - 18:50

    Annelies:

    hoi marielle
    leuk om iets van je te horen.
    Ik was erg benieuwd of je een goede reis hebt gehad en of je al ingeburgerd was
    Hier gaat ook alles goed.

    gr annelies, tini, cordy en wilbert

  • 04 Februari 2009 - 11:34

    Teur:

    hey marie

    Heb al een paar keer gespiekt op de site, maar daar is je eerste verhaaltje dan! fijn om te horen dat je het goed naar je zin heb! Weer is iig ook prima daaroh, hier sneeuwt het weer eens!
    Zou zeggen geniet ervan en nog veel plezier!
    IK check de site!

    Dikke Kus


  • 04 Februari 2009 - 18:35

    Martie:

    Hoi Marielle,

    Goed om te lezen dat julie in prima staat zijn aangekomen in het zonnige en warme Zuid Afrika.
    Die plaatsvervangende schaamte kan ik me voorstellen. Wat maakt dat wij beter (lees superieur) zouden zijn dan zwarte, gele, rode of welke kleur dan ook?Leuk die sfeerbeelden die je schetst.
    Veel succes en ik kijk nu al uit naar de verhalen en de foto's die nog volgen.


  • 04 Februari 2009 - 18:59

    Els:

    Mari!! Goed om te horen dat het je goed bevalt. Lijkt me indd heel bizar dat ze nog zo negatief doen over zwarte mensen. Relaxt ook dat je de eerste week nog even kan acclematiseren!
    Fijne eerste week!
    Kus!

  • 05 Februari 2009 - 08:28

    Marja:

    Hee meis,
    blij te horen dat alles goed gaat, al had ik niet anders verwacht.
    Succes nog met het al het wennen!
    Hoop snel weer van je te horen.

    xMarja

  • 05 Februari 2009 - 15:51

    Monique:

    Hoi Marielle,
    fijn om te lezen dat het goed gaat. Ik heb je maar meteen aan m´n favorieten toegevoegd, is wel net zo makkelijk met zo´n domeinnaam. Ik ben ook zeer benieuwd naar je verdere belevenissen en foto´s.

    groetjes Willy, Monique, Roel en natuurlijk Tim.

  • 06 Februari 2009 - 09:24

    Annelies:

    we zitten met zn alle op de koffie bij meriam ons oma jullie mam en ik kei gezellig wil het een beetje lukken allemaal? vele groetjes van ons allemaal doei

  • 06 Februari 2009 - 17:02

    Petra:

    Vanmorgen bij de koffie kwam het verhaal dat oma een neef heeft wonen die heeft daar al die fabrieken van de bata de naam is bos en zijn moeders naam is ten braak en nog iets peter van de heijden die zal je ook een bericht sturen want die heeft daar ook familie wonen nog eens over die neef van oma zijn naam weet ik niet maar zijn zus heet truus bos

  • 07 Februari 2009 - 05:18

    Jos En Da:

    goed dat je dit allemaal schrijft zet je ook fotos op de site? groetjes en opletten

  • 08 Februari 2009 - 14:20

    Noortje:

    Maak ons maar jaloers ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Jep, het gaat er van komen een trip naar het zuiden voor 4,5 maand om daar onderzoek te gaan doen naar culturele en contextuele factoren rondom aidsinterventies!

Actief sinds 03 Jan. 2009
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 12001

Voorgaande reizen:

30 Januari 2009 - 15 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: