Denk niet zwart of wit... - Reisverslag uit Rustenburg, Zuid-Afrika van Mariëlle Lunenburg - WaarBenJij.nu Denk niet zwart of wit... - Reisverslag uit Rustenburg, Zuid-Afrika van Mariëlle Lunenburg - WaarBenJij.nu

Denk niet zwart of wit...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

04 Mei 2009 | Zuid-Afrika, Rustenburg

De eerste weken dat ik hier was, was ik zoals jullie allemaal nog wel weten stomverbaasd over de manier waarop de blanken hier de donkere bevolking behandelden/behandelen. Ik schaamde me zelfs soms voor mijn eigen huiskleur. Langzaamaan leerde ik een klein deel van beide “partijen” kennen. Onze vriendelijke huisbaas die ons overal mee helpt, de blanken in het winkelcentrum, de mensen die ons geholpen hebben met allerlei zaken (allemaal blank). Of de familie van Nthabi tijdens de bruiloft, het warme onthaal, het respect van die mensen naar ons toe etcetera (allemaal donker). Langzaamaan begon ik zelfs een beetje te begrijpen (volledig begrijpen kun je de situatie hier denk ik niet als je een buitenstaander bent) hoe de blanken en donkeren dachten en langzaamaan groeide zelfs het inzicht dat ik de mening van de blanken ook moest respecteren en niet zo (hoe toepasselijk) zwart wit moest denken. Ik had het idee dat ik grip op de situatie kreeg en probeerde met een open respectvolle vrolijke houding naar beide bevolkingsgroepen te communiceren. Tot afgelopen weekend. Afgelopen weekend zijn we op bezoek gegaan bij de neef van de vader van Linda (niet de nicht waar we de eerste week gelogeerd hebben). Uiteraard werden we warm onthaald. Leuke gezellige mensen. Niets op aan te merken. Gastvrij, behulpzaam, bereid om ons de omgeving te laten zien (het was namelijk in Limpopo, andere provincie) en ons mee te nemen naar een wildpark. Gewoonweg super eigenlijk! Op een belangrijk puntje na…… jullie raden het al. De vrouw des huizes was genuanceerd in haar mening over donkere mensen. De man des huizes helaas des te minder. Toch leek zijn mening ook enigszins respectvol, doordat hij bijvoorbeeld voor zijn poets wel een wasmachine had gekocht. Of dat hij af en toe toch een donker iemand mee nam achter in zijn bakkie. Deze mening was duidelijk zichtbaar wanneer zijn vrouw in de buurt was. Maar helaas wanneer zij niet in de buurt was…….leek zijn mening 180 graden omgedraaid. Zoals gistermiddag. Perfecte middag. Wildpark; giraffen, impala’s, pumba’s etcetera spotten. Maar ineens (nu de man zonder zijn vrouw was) vlogen de opmerkingen uit het niets ineens om onze oren zoals: “blacks are just like animals, they bare too much children. I hope the cholera and the Aids will kill them all. I don’t like blacks, they don’t have morals”. En daar zat ik dan, in een bos met een in mijn ogen antisemiet (in deze context niet de vijand van de joden maar de vijand van de zwarten) en Linda en Maaike. Het leek alsof ik aan het heulen of zeulen (Brabants geloof ik) was met de vijand. Alsof iemand met een pistol recht achter in mijn nek schoot zonder dat ik kon zien dat hij de trekker over haalde. Alsof ik in the middle of nowhere stond en gefusilleerd werd tegen een muur zonder dat het van te voren werd aangekondigd. Mijn maag draaide bijna om en de overheerlijke broodjes die deze man voor ons aan het maken was en die ik voor die opmerkingen zo erg waardeerden, waren voor mij ineens niets meer waard. Mijn eetlust was over maar toch at ik het broodje op en stapte ik weer braaf in de auto. Met een aantal argumenten (zoals iemand met andere morals dan jij hebben wel morals maar niet dezelfde) en het feit dat wij werken om donkere mensen een ietwat beter leven proberen te geven, maakten we deze “leuke” dag op een beleefde manier af. Maar diep van binnen was deze “leuke” dag voor mij totaal verpest. Alle goede bedoelingen, het lekkere eten, de vriendelijkheid etcetera betekenden voor mij domweg helemaal niets meer. Deze opmerkingen ruïneerden zelfs in een keer mijn “geloof” dat het in dit land ooit allemaal anders zal gaan. Dat communicatie en respect tussen beide partijen problemen kunnen oplossen en obstakels kunnen overbruggen. Met deze opmerkingen in mijn achterhoofd werd ik nogmaals met mijn beide benen op de grond gedrukt dat wij deze situatie hier niet op kunnen lossen. En werd me ineens weer heel erg duidelijk dat ik met mijn “geloof” misschien behoorlijk naïef was geweest….. het had zelfs zoveel indruk op me dat ik de donkere mensen die ik daarna tegenkwam amper aan durfde te kijken. Ik was bang dat zij misschien dachten dat ik het zelfde zou denken als de neef van de vader van Linda. Gelukkig was mijn angst vandaag ietwat afgenomen en draaide ik toch zoals wel vaker hier Black or White van Michael J:

took my baby
On a Saturday bang
Boy is that girl with you
Yes we're one and the same

Now I believe in miracles
And a miracle
Has happened tonight
But
If you're thinkin'
About my baby
It don't matter if you're
Black or white

They print my message
In the Saturday Sun
I had tell them
I ain't second to none

And I told about equality
And it's true
Either you're wrong
Or you're right
But
If you're thinkin'
About my baby
It don't matter if you're
Black or white

I am tired of this devil
I am tired of this devil
I am tired of this stuff
I am tired of this business
So when the
Going gets rough
I ain't scared of your brother
I ain't scared of no sheets
I ain's scared of nobody
Girl when the goin' gets mean

Rap:
Protection
For gangs, clubs, and nations
Causing grief in human relations
It's a turf war
On a global scale
I'd rather hear both sides of the tale
See, it's not about races
Just places, faces
Where your blood comes from
Is where your space is
I've seen the bright get duller
I'm not going to spend
My life being a color

Don't tell me you agree with me
When I saw you
Kickin' dirt in my eye
But
You're thinkin'about my baby
It don't matter if you're
Black or white

I said
If you're thinkin' about my baby
It don't matter if you're
Black or white
I said
If you're thinkin' of being my brother
It don't matter if you're
Black or white

It's black, it's white
It's tough for them
To get by
It's black, it's white, whoo
(Repeat)

Toch kon ik het vandaag nog niet vanuit volle borst meezingen. Uiteraard wil ik met dit verhaal niet de “familie” van Linda in een kwaad daglicht plaatsen. Absoluut niet. Linda’s familie is in een andere omgeving opgegroeid. Met andere opvattingen dan wij in Nederland. Alhoewel ik ook wel weet dat heel veel Nederlanders ook racisten zijn. Linda heeft haar familie hier nooit gekend en nooit eerder gezien. Laten we dat even duidelijk stellen. Via mijn moeder vernam ik een aantal maanden geleden dat hier in ZA ook blijkbaar verre familie van mij zit. Na deze ervaring kan ik wel zeggen dat ik absoluut niet de behoefte heb om ook maar enigszins “familie” op te zoeken, wellicht uit angst dat ook mijn “familie”, in hoeverre je dat dan familie kunt noemen, er dezelfde opvattingen op na houdt als de “familie” van Linda. Verder zie ik in dit stadium van mijn verblijf hier ook niet in wat dat nog voor enige toegevoegde waarde zou kunnen hebben…..

  • 05 Mei 2009 - 07:51

    Martie:

    Oef Marielle, wat een heftig verhaal. Wat een emotie!
    Je bent echt van je geloof afgevallen dankzij de opvattingen van deze, hoe zeg ik het netjes, afrikaanse boer.

    Jij en Linda en Maaike kunnen de situatie daar niet oplossen. Maar jullie hebben wel voor een aantal mensen een steen verlegd in de rivier.
    Voor een aantal mensen zowel in Afrika als in Nederland hebben jullie hun kijk op de mensheid veranderd.

    `Denk niet wit denk niet zwart
    Denk niet zwart wit
    Maar in de kleur van je hart´
    Bij jullie is dat rood van de liefde en warmte.

    Een extra dikke knuffel.


  • 05 Mei 2009 - 08:22

    Martie:

    Oef Marielle, wat een heftig verhaal. Wat een emotie!
    Je bent echt van je geloof afgevallen dankzij de opvattingen van deze, hoe zeg ik het netjes, afrikaanse boer.

    Jij en Linda en Maaike kunnen de situatie daar niet oplossen. Maar jullie hebben wel voor een aantal mensen een steen verlegd in de rivier.
    Voor een aantal mensen zowel in Afrika als in Nederland hebben jullie hun kijk op de mensheid veranderd.

    `Denk niet wit denk niet zwart
    Denk niet zwart wit
    Maar in de kleur van je hart´
    Bij jullie is dat rood van de liefde en warmte.

    Een extra dikke knuffel.


  • 05 Mei 2009 - 12:36

    Petra:

    heftig maar blijf aub wie je bent

  • 05 Mei 2009 - 14:54

    Annelies:

    heftig mariele zeer heftig je kunt met alle goede bedoelinge de wereld niet veranderen maar probeer het goed af te sluiten en ben trots op jezelf voor wie je bent groetjes annelies

  • 05 Mei 2009 - 17:03

    Met Je Vader :

    maak je ijgen niet gek en laatse maar denken wat ze velen probeerenen de groeten van je vader en je moeder tot snel thuis groeten xxxxxxxxx

  • 05 Mei 2009 - 18:34

    Marja Van Den Berg:

    Hoi Marielle,
    Je bent bijna onherkaanbaar op de foto, dus ik hoop dat ik de goede persoon voor me heb. Wat een verhalen allemaal. Je hebt al heel wat levenservaring opgedaan tijdes je verblijf daar. Dat zal zeker zijn impact hebben.
    Mijn leven is ook drastisch veranderd, maar dan op een hele andere manier.
    Misschien had je het al gehoord van je moeder, maar we hebben een zoon Teun. Hij is nu ruim vier weken oud.

    Groetjes Marja

  • 08 Mei 2009 - 12:30

    Willy, Monique,:

    Ondanks alle verhalen en met wat je allemaal over-
    komt,heb je toch nog aan je petekind gedacht.Hij was heel blij met zijn cadeau. Verlies nooit het
    geloof in jezelf, dat waar jij voor staat maakt je een bijzonder mens, wat er ook gebeurt.
    We zullen aan je denken op 19 mei.Houdou Willy
    Monique,Roel en TIM !!!

  • 08 Mei 2009 - 13:24

    Brenda:

    He meissie, Jeetje wat een verhaal weer! Probeer maar, hoe moeilijk ook, vooral trots te zijn op wat je daar doet. Het is moeilijk om de wereld, met de beste wil van de wereld, te veranderen. Dat is te groots. Bedenk je eens hoe groot die 'kleine' dingen die jij daar doet toch van betekenis zijn. Hou vol en blijf trots op jezelf! Een extra kusje....

  • 10 Mei 2009 - 09:43

    Erika:

    hoi marielle.
    hoe gaat ie?
    lang niks van mij laten horen,sorry druk(smoesje),dit is toch wel heel erg schrikken als ik die bericht leest hoe de blanke over de gekleurde afrikanen denken.je moet zo maar denken zo ben ik niet opgevoed.en kunt laten zien daar wat wel voor ons de normen en waarden zijn van respect.nog een aantal nachtjes en wordt je een kwart eeuw al in zuidafrika.ze zullen wel een dansje en een liedje daar voor je doen.dan pakken wij er hier een pilske op!!! ik wens je alvast een fijne verjaardag toe en veel geluk in jou nieuwe levensjaar.
    tijd vlieg voorbij marielle.groetjes henrij erika en de keinder.

  • 13 Mei 2009 - 08:00

    Wilbert:

    Hey mariëlle,

    Nare situatie zo, ik zou ook met mijn bek vol tanden staan. Zo zie je maar dat jij in je (relatief) korte tijd in Afrika meer te weten bent gekomen over de 'zwarten', dan hij in zijn hele leven. Gelukkig weten wij wel beter he?
    (btw, dat zijn mening omdraait als z'n vrouw er niet is, is ook een vorm van onderdrukking!)

    Grzz Willie

  • 14 Mei 2009 - 06:15

    Meriam:

    Nou ja laat die familie maar zitten zou ik zeggen.
    Je weet maar nooit wat je nog tegenkomt haha.
    We hebben al genoeg te stellen met de familie hier in Nederland.
    Ik denk dat je de mensen daar maar moet nemen hoe ze zijn, ze weten niet beter en zijn zo opgevoed neem ik aan.
    Erger is dat hier ook nog mensen zijn die zo denken.
    Maar laat je hierdoor niet uit het veld slaan,want je kunt beter genieten van de leuke dingen, en dicht bij jezelf blijven.
    Je moet maar denken de zon schijnt voor iedereen het is aan jou of je er van geniet.
    Ik geniet met volle teugen in ieder geval, want hier hebben we al verschillende mooie zonnige dagen gehad.
    Maar jij weet niet beter natuurlijk.
    Nou ik moest ook nog de groetjes van oma doen.
    Die zit al te wachten op al de verhalen van jou die nog zullen komen.

    veel liefs meriam


  • 14 Mei 2009 - 14:45

    Lieke Luun:

    Heftig verhaal... jullie doen wat jullie kunnen meer kun je niet doen mari!! Ik weet zeker dat je alles vanuit je hart doet en dat is het belangrijkste!! zo iets groots is erg moeilijk om te veranderen.. Ik weet zeker dat de mensen daar al veel waardering hebben wat jij daar allemaal doet voor hen!! Blijf vooral trots op je zelf en wat je daar allemaal doet want dat is niet niks je bent een super meid!!
    Veel succes nog meis!!

    Lfs kus Lieks

  • 17 Mei 2009 - 08:56

    Jos En Da :

    rare contrasten toch met de mensen waar je met in aanraking komt in je leven
    dat maakt het leven ook interresant maar nog een klein maandje volhouden en onderzoeken ben je weer onderweg naar je thuisland we zien je weer graag tegemoed maar maak er nog een mooie tyd van dar je daar bent groetjes aan de andere zien je

  • 17 Mei 2009 - 18:25

    Annelies:

    leuke dag vandaag even naar herpsmarktje geweest daar stond ome huub en meriam en alex toen naar jouw petekind zijn communie geweest die was helemaal in zijn element met zijn kado s en geld want dan kon hij zelf ook leuke dingen kopen ik hoop dat je al je werk af krijgt en gauw tot ziens groetjes en kusjes ome tieny en tante annelies

  • 19 Mei 2009 - 04:49

    Martie En Johan:

    Lang zal ze leven
    lang zal ze leven
    lang zal zr leven
    in de gloria
    in de glaria
    in de gloria
    Hieperdepiep hoera!!!!

    Meisje, gefeliciteerd met je verjaardag. Een kwart eeuw, 25 jaar.
    Heb een mooie dag en wie weet een afrikaans verjaardagsfestijn met zang, dans en veel coleur locale.
    Vanavond drinken we een borrel op jouw gezondheid.

    Dikke verjaardagsknuffel van ons allebei.

  • 19 Mei 2009 - 06:38

    Annelies:

    proficiat met je verjaardag een halve sara nu maar je lijkt echt pas 24 tig maak er een gezellige dag van groetjes en kusjes ome tieny tante annelies cordy wilbert

  • 19 Mei 2009 - 08:23

    Tante Anny:

    Marielle van harte gefeliciteerd met je 25ste verjaardag en probeer er wat leuks van te maken!

  • 19 Mei 2009 - 13:32

    Petra:

    gefeliteerd met je 25 ver jaardag ik weet niet watvoor afspraak je om 2uur had maar ik hoopeen afrikaans verjaarrdagsfeest kussenxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 19 Mei 2009 - 16:35

    Jos En Da:

    proficiat durske
    en nog vele jaren

  • 19 Mei 2009 - 19:01

    Meriam:

    Marielle van harte gefeliciteerd en een dikke knuffel van ons allemaal.
    Neem er maar eentje op.
    groetjes Meriam, Huub, Roy en Tim

  • 19 Mei 2009 - 19:07

    Oma Geurts:

    Proficiat van je oma.
    Dat je maar een brave meid mag worden, niet te gek doen en heel veel plezier maken.
    groetjes en xxxxxxxxxxxxx van je grootmoeder

  • 20 Mei 2009 - 16:20

    Jorinde:

    Jeetje ik heb alles in 1 keer gelezen.. heftig hoor!!
    succes met alles
    kus Jorin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Jep, het gaat er van komen een trip naar het zuiden voor 4,5 maand om daar onderzoek te gaan doen naar culturele en contextuele factoren rondom aidsinterventies!

Actief sinds 03 Jan. 2009
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 11992

Voorgaande reizen:

30 Januari 2009 - 15 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: