Het recht in eigen handen nemen - Reisverslag uit Rustenburg, Zuid-Afrika van Mariëlle Lunenburg - WaarBenJij.nu Het recht in eigen handen nemen - Reisverslag uit Rustenburg, Zuid-Afrika van Mariëlle Lunenburg - WaarBenJij.nu

Het recht in eigen handen nemen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

26 Maart 2009 | Zuid-Afrika, Rustenburg

Soms hoor je verhalen die je graag wilt horen en soms hoor je verhalen waar je liever niets mee te maken wilt krijgen. Elk normaal denkende Nederlander zou zich afvragen welke politieman ook op aarde, het recht heeft om het recht in eigen handen te nemen. Hier in Afrika kan het en gebeurt het helaas nog steeds. Nthabiseng - een collega op het Tapologo centre, ex-non en in deze maanden een vriendin van ons geworden - vertelde vanochtend dat haar kleine broertje de hoofdverdachte is van een moord in Lesotho. Nthabiseng en haar familie komen oorspronkelijk uit Lesotho. Lesotho is een land in Zuid-Afrika. Haar broertje woont namelijk in Lesotho en was opweg als forens naar zijn werk in Zuid-Afrika. Helaas kon hij geen lift krijgen naar Zuid-Afrika maar laat in de avond wel weer een lift terug richting zijn eigen woonplaats. Daar is hij afgezet door de chauffeur waarvan hij een lift kreeg. Hier is het heel normaal dat donkere mensen geen auto hebben en dus aan de kant van de weg lopen of staan te liften om zo vervoer te krijgen naar hun werk en hun huis. De volgende dag probeerde het broertje van Nthabiseng nogmaals naar zijn werk in Zuid-Afrika te gaan. Dit keer lukte het hem wel om vervoer te krijgen. Wat het broertje van Nthabiseng niet wist was het feit dat de chauffeur die hem naar huis bracht die nacht is verdwenen. Het broertje is een van de laatste personen met wie de chauffeur gezien is. Aangezien jullie wel kunnen tellen denk ik dat dit verhaal niet zo moeilijk is 1 + 1 = in dit verhaal echt 2. Met het grote lullige gevolg dat het broertje van Nthabiseng nu hoofdverdachte is van een moordzaak (het lijk van de chauffeur is inmiddels gevonden) omdat hij én een van de laatste is die is gezien met de chauffeur én het land uit is gegaan naar zijn werk. Dit laatste maakt hem verdacht als voortvluchtige. In Nederland zou dit niet zo’n probleem zijn. Je gaat naar de politie en legt uit wat er gebeurt is. Helaas in Lesotho is het rechtssysteem wat minder objectief. Politieagenten nemen graag het heft in eigen handen wat resulteert in verdacht is verdacht en verdacht maakt dat een politieagent het “recht” denkt te hebben dat hij je zomaar zonder dat je misschien echt de dader bent gaat vermoorden. Het broertje van Nthabiseng kan dus zolang niet terug naar Lesotho, wat hem nog extra verdacht maakt. Ik weet niet of hij het wel of niet gedaan heeft. Nthabi kennende denk ik van niet. En al was het wel zo, elk mens verdient een eerlijk proces. Maar het kromme is dat wanneer het broertje van Nthabi nu terug gaat naar Lesotho hij bijna 100 % kans heeft om voor niets vermoord te worden. Ik hoor Nthabi nog zeggen: “god knows, god knows the truth”. Nou ik weet wel dat god ook niet altijd een eerlijke scheidsrechtser is, zeker niet in Afrika!

• 26 Maart 2009 - 14:11

Rombo:

Pfff,

Heftig zeg!! Dat is wel echt even wat anders dan hier inderdaad! merk je toch dat een rechtssysteem niet een vanzelfsprekend goed is.

Wens Nthabi maar heel veel sterkte!

hartelijke groeten,

Rombo

• 26 Maart 2009 - 16:09

Papa :

wie is rombo is dit een valse naam voor ons dit is mijn vraag je vader veel geroeten

• 26 Maart 2009 - 18:10

Noortje En Ria:

'smam en ik vinden het ook een rotverhaal. het Nederlands rechtssysteem is ook niet je-van-het, maar wel enigszins recht...daar is het wel heel krom!

• 27 Maart 2009 - 06:56

Martie:

Wat recht is is recht, maar daar kun je hier niet van spreken. Die arme jongen is al veroordeeld voordat hij zijn verhaal kan vertellen.

Een dikke knuffel vanuit een zonnig Nistelrode (O, laat die donkere wolk rechts achter mij overdrijven zonder dat hij zijn natte lading verliest).

• 27 Maart 2009 - 12:46

Petra:

ik peb er geen worde voor

• 27 Maart 2009 - 17:05

Rockoompje Johan:

Recht/onrecht het bestaat al netzolang als er mensen op deze aardbol rondlopen. Marielle vecht voor het recht van deze mensen en tegen het onrecht wat ze wordt aangedaan! maar zorg dat jezelf niets overkomt.Was het een blanke jongen geweest dan had dit niet zo'n verloop gehad! Nou vorige week ac/dc morgen di-rect en maandag Metallica, keep on rocking ook jij daar in het swingende Afrika. Knuffel je oompie

• 29 Maart 2009 - 11:22

Papa :

doe je nauw je dagen nu al af tellen en het is nog te lang voor dat je thuis komte goetten van papa en mama kusje xxxxxx

• 29 Maart 2009 - 18:19

Annelies:

wat vervelend voor dat joch hier krijg je een advocaat en slachtoffer hulp waar hij heel zeker recht op zo hebben gewoon shit dus wens hem veel sterkte en kracht toe van ons ome tienij tante annelies

• 03 April 2009 - 05:59

Martie:

Het is weer vrijdag, mijn vrije dag. De voorspellingen spreken van de eerste warme dag dit jaar. Yes, dat wordt geweldig vandaag :)! Vanmiddag lekker op de fiets naar Zeeland om de kleinste telg van de familie eindelijk eens thuis in haar eigen bedje te zien.

Gevonden in een afrikaans woordenboek:

Wegkruipplekkie = Schuilplaats.

Wegneemetes = Afhaalmaaltijd.

Wegspringplek = Vertrekpunt.

Windlawaai = Opschepper.

Wipmat = Trampoline.

Marielle, pas op je zelf en val niet van de wipmat

• 04 April 2009 - 14:39

Brenda:

Pff wat een verhaal inderdaad. Kon god of wie dan ook inderdaad maar een eerlijke scheidsrechter spelen, in wat voor rechtsysteem dan ook, in wat voor land dan ook.
    Kusje....

• 05 April 2009 - 15:15

Harrie En Ans:

Hoi Marielle.
    Even een teken van onze kant. Bij ons gaat alles goed.Het zonnetje laat zich alweer wat zien dus het wordt voorjaar!!
    Wat een verhalen krijgen we steeds van jou,pff.. Je beschrijft alles ook zo precies.Het leven bij ons is wel een stuk eenvoudiger dan in Zuid-Afrika. Veel succes verder. Houdoe.....

• 06 April 2009 - 13:03

Lieke:

poehhh wat erg zeg heftig allemaal hoor... wat is het wereldje daar hard zeg...

Lfs Lieke

• 12 April 2009 - 06:10

Kim:

Wat een onrechtvaardigheid...vreselijk gewoon! Houd ons op de hoogte als je meer weet!

x kim