Body van mijn onderzoek - Reisverslag uit Rustenburg, Zuid-Afrika van Mariëlle Lunenburg - WaarBenJij.nu Body van mijn onderzoek - Reisverslag uit Rustenburg, Zuid-Afrika van Mariëlle Lunenburg - WaarBenJij.nu

Body van mijn onderzoek

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

12 Maart 2009 | Zuid-Afrika, Rustenburg

Dumela (hallo in het Tswanaas) allemaal! Ik hoop dat het in Nederland goed gaat! Vannacht heb ik over Nederland/thuis gedroomd. Dus dacht ik dat het tijd werd voor een nieuw berichtje! Afgelopen zondag is onze professor van de Universiteit Utrecht op visite geweest om ons feedback te geven op onze onderzoeksvoorstellen. Nog steeds zitten we in de orientatiefase van ons onderzoek en hopen we eind maart/begin april te starten met diepte-interviews en focusgroepen. Des te langer ik hier ben des te meer ik ervaar wat voor ingewikkeld onderwerp ik heb gekozen. Wie wil er nou met een wildvreemde over zijn of haar seksleven praten en over de man/vrouw verhoudingen.
Veel mannen en vrouwen laten zich niet testen of volgen niet de preventietherapieen tegen HIV (medicijnen, praatgroepen, ondersteuning van een maatschappelijk werker etc). Een van de oorzaken dat mensen zich niet laten testen is de ongelijkheid tussen man en vrouw. Veel vrouwen worden in zuid-afrika gedwongen tot seks. Geweld of geestelijke mishandeling is daarbij een veel voorkomend verschijnsel. De man is hier echt nog de baas in huis en bepaalt dus over het leven van de vrouw. Nederland is wat dat betreft een aantal decennia verder. Mannen hier hebben vaak ook meerdere vrouwen. Wanneer zo'n vrouw besmet is met HIV durft zij dit niet tegen haar man te zeggen (stigma noemen we dat) omdat die man dan niets meer met haar te maken wil hebben, ze uit de community wordt gesloten, mishandeld kan worden etcetera. Vandaar dat vrouwen niet willen/durven te erkennen dat zij besmet zijn, omdat ze bang zijn voor haar man en de community. En zich dus ook niet laten testen en de therapieen niet volgen. Dit zorgt ervoor dat verspreiding blijft en mensen niet of te laat aan preventie starten. Dit heeft vaak de dood tot gevolg. Nu is het mijn opdracht om in kaart te brengen hoe de gender ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in relatie tot HIV/Aids zich manifesteert in Rustenburg. Ik moet vragen stellen als: wanneer een man flesh to flesh sex wil (dus zonder condoom) en jij wel met condoom wil vrijen, wie wint er dan en waarom? Wat doe je als je weet dat jij HIV besmet bent? Zeg je dat dan tegen je partner(s), waarom zeg je het wel of niet? Vrij je dan wel of niet met condoom? etcetera. Vrij lastig dus! Maar wel een hele uitdaging. Dus als iemand nog tips voor me heeft ;)! Kom maar op. Gisteren hebben we eindelijk de laatste kliniek gezien dus nu hebben we een keuze gemaakt welke klinieken we gaan gebruiken voor ons onderzoek. Een meer traditionele/originele community en een "community" die gevormd is door de komst van (tijdelijke) migranten genaamd Freedom Park. Deze klinieken kunnen we gaan vergelijken. Morgen gaan we een biertje drinken in Pretoria, ons visum laten verlengen en zondag maken we een uitstapje naar Suncity (een of ander toeristen gebeuren). Jullie alvast fijn weekend en ik hoop dat de zon al een beetje gaat schijnen in Nederland......

Sharp sharp

Mariëlle

  • 12 Maart 2009 - 13:55

    Bernadette:

    Tja Mari, niemand heeft gezegd dat afstuderen gemakkelijk zal zijn;)! Maar, ik weet zeker dat het jou/ jullie daar prima gaat lukken!
    Zorg op tijd voor de nodige ontspanning en geniet van het prachtige land, dan zal het allemaal een klein beetje gemakkelijker gaan!
    Komt allemaal goed!
    X Ber
    PS: de zon heeft gisteren zowaar geschenen! Vandaag komt er weer oude, vertrouwde miezer naar beneden vallen...

  • 13 Maart 2009 - 06:46

    Martie:

    Blijf je zelf en je zult antwoorden krijgen op al je vragen, sprak zij filosofisch.

    Voor jullie ook een heel fijn weekend en stuur een beetje zon deze kant op.....

    Houdoe

  • 13 Maart 2009 - 10:32

    Oma Geurts:

    we zitten hier gezellig bij meriam op de koffie.
    erika jullie mam annelies en ik zben de gek.
    en lekker aan de krentebol
    het is vrijdag dus we hebben boodschappen gedaan
    en we zitten hat allemaal beter te weten.
    hoe gaat het met je, nog steeds zo slank als voorheen.
    ben je al aan de natuur gewend, en hoeveel graden is het nu, dan sta je zeker vroeg op en weer vroeg naar bed.
    Als ik volgende weer bij meriam op de koffiew ga dan schrijf ik weer een stukje

    veel liefs en xxxxx oma

  • 13 Maart 2009 - 19:26

    Wilbert:

    Hey marielle,

    tja, gelukkig zijn wij wel een paar decennia verder hier, hoewel we hier een paar enge dominante vrouwen in the family hebben (noem geen namen, kunnen ze hier lezen (als ze hun brilletje ophebben :P )).
    Hopelijk is het toeristen gebeuren leuk daar, beetje afleiding kun je zo te lezen wel gebruiken (lekker Zuid Afrikaans wijntje of biertje). Veel succes weer met je project!

  • 13 Maart 2009 - 20:42

    Suzan:

    he marielle.
    dat zal best moeilijk zijn maar dat lukt jouw wel je bent al zover knap hoor wij zijn trots op jouw succes en we schrijven gauw weer dikke knuffels ook van dries x suzan

  • 15 Maart 2009 - 20:00

    Annelies:

    vandaag is het zondag veel wezen wandelen vanmidag is een vriendin van mij op bezoek geweest ze is al 52 kg afgevallen ben kei trots op haar verder gaat alles de gangetje groetjes tante annelies

  • 16 Maart 2009 - 10:30

    Marielle:

    hoi allemaal! bedankt voor de leuke berichtjes. En Wilbert die humor van jou waarderen ze ook op dit continent ;)! haha.

    Liefs!

  • 16 Maart 2009 - 10:31

    Mariëlle Lunenburg:

    hoi allemaal! bedankt voor de leuke berichtjes. En Wilbert die humor van jou waarderen ze ook op dit continent ! haha.

    Liefs!

    o ja en oma; super stoer dat je ook een berichtje hebt achtergelaten!

  • 17 Maart 2009 - 13:44

    Anne Bressers:

    Hey Marielle! Alles goed daar? Hoop van wel. Klinkt wel alsof het allemaal veel indruk maakt. Ik wilde je ook het berichtje sturen van de Paus met z'n condooms, maar ik zag dat iemand me al voor was. Succes nog! Kus!

  • 17 Maart 2009 - 15:12

    Wielenga:

    Ja sorry, net 1 uur eerder! Maar je mag hem ook wel sturen hoor, ik heb geen copyright op dat artikeltje :D
    Dat zijn al 2 stemmen voor een date met popie jopie

  • 20 Maart 2009 - 09:05

    Met Je Vader :

    mawries noojen vracht waar de filem bijvtdie jie gemaakt het waant dat hat jij belooft aan hem groeten papa en veel sukses

  • 21 Maart 2009 - 19:19

    Huub:

    hallo marielle hoe is het daar.
    Hier gaat het allemaal z'n gangetje, ik kijk al uit naar de verhalen die je straks te vertellen hebt.
    Valt er ook nog iets te feesten daar in africa.
    Of moeten we dat nog maar bewaren voor als je weer in nederland bent hahaha
    groetjes you'r uncle huub

  • 22 Maart 2009 - 16:09

    Annelies:

    hoi marielle leuk dat je wilbert een sms gestuurd hebt was druk geweest maar heel gezellig groetjes de pitjes

  • 23 Maart 2009 - 13:24

    Lieke:

    hee Mari!!

    Dat gaat jou helemaal lukken mari daar ben ik van overtuigd ;-)!!

    succes!!

    Lfs Lieke

  • 23 Maart 2009 - 17:32

    Tim:

    Hoi,
    Bedankt voor de mooie kaart. Ik mis je. Ik ben al vaak naar de kerk gemoeten voor mijn communie. Ik wil een steen met wijsheid dan hoef ik niet zo lang naar school.
    Daag Tim (met een beetje hulp van mama)

  • 23 Maart 2009 - 17:34

    Tim:

    oh ja, en ook nog bedankt voor je lieve email......

  • 26 Maart 2009 - 08:43

    Moeder:

    succes is een zegen dieik jou nu wil geven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Jep, het gaat er van komen een trip naar het zuiden voor 4,5 maand om daar onderzoek te gaan doen naar culturele en contextuele factoren rondom aidsinterventies!

Actief sinds 03 Jan. 2009
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 12000

Voorgaande reizen:

30 Januari 2009 - 15 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: